25 januari 2022 Accessoarer Glasögon

”Bibliotekstan är en knutpunkt för många”

Emilia och Erik Lindmark, grundarna av glasögonmärket EOE Eyewear, om vårens glasögontrender, bågar av renhorn och att införliva det norrländska arvet i Bibliotekstan.

Som så många andra affärsidéer föddes glasögonmärket EOE Eyewear ur ett vardagsproblem. Grundarna, och de äkta makarna, Emilia och Erik Lindmark hade båda insett att de såg dåligt, men kunde inte hitta några snygga bågar på marknaden.

– Alla såg likadana ut med endast en liten logga som skiljde dem åt. Vi insåg att det var en oexploaterad bransch, berättar Erik.

Nu är det elva år sedan de tillsammans startade EOE Eyewear. Paret, som träffades när de studerade på universitetet i hemstaden Umeå, inspireras mycket av sitt norrländska arv. Något som syns på allt från färg och form till material.
– Vi jobbar mycket med det operfekta i naturen och gillar att leka med material som björk eller renhorn. För oss har det alltid känts naturligt att skapa hållbara produkter som inte påverkar miljön negativt, berättar Emilia och fortsätter:
– För några år sedan började vi även jobba med vårt hjärteprojekt Regrind som gör det möjligt att mala ner gamla bågar till ett nytt och återvunnet material, som vi sedan skapar nya bågar utav. En patenterad innovation som faktiskt gör nytta för omvärlden.

Kopplingen till Norrland återkommer även i butiken på Mäster Samuelsgatan 10, som öppnade i januari föregående år.
– Bland annat har vi satt in snöliknande material i taket och bordet i mitten av butiken är tänkt att se ut som ett vattenfall, berättar Erik om EOE Eyewears första och hittills enda butik.

– Bibliotekstan känns som en bra knutpunkt för många, här blandas både svenska och internationella varumärken. Det passar oss bra.

Emilia fyller i:
– Det är väldigt härligt att ha en plats där man kan möta slutkunden och få direkt feedback. Och även där syns det norrländska tänket – i butiken ska man få ta sin tid, göra en synundersökning och välja rätt båge med omsorg. Här är det ingen stress.

Ni tillverkar både populära glasögon och solglasögon – vilka trender gäller i vår?
– Dagens trender följer vår livsstil mer. Tidigare fanns det en separat säsong för glasögon och en annan för solglasögon, nu mixas de och vi använder solglasögon även vintertid, då många gärna bär en större modell som även funkar i backen. Vi ser även att 00-talstrenden med tonade glas är fortsatt stark, både glasögon och solglasögon får gärna gå i en ljusare nyans, säger Emilia.

Vad kan vi vänta oss härnäst från EOE Eyewear?
– Vi fortsätter leta spännande naturmaterial som vi kan införa i våra bågar, just nu arbetar vi med särskilda stenar från Norrland som nästan liknar diamanter, säger Emilia.
– Nyligen släppte vi även vår första unika EOE-doft Allemansrätten med hjälp av tech-bolaget No Ordinary Scent. En doft har, precis som ett par glasögon, en stark koppling till bärarens personlighet.